Standardbreds

nothing standard about them

död – dagens ridpass x3

Leave a comment

Ah men typ. Har ridit två dressyrpass i skolan idag. Först på Midori som jag ridit 2-3 gånger tidigare, rätt ungt sto E. For Feeling. Gick bra, hon hade dock bromsen i nästan hela tiden och så hade de bestämt att hon ska ha thiederman av någon jäkla anledning?! Behövs inte det minsta. Har gått super de andra gångerna jag ridit henne, då utan extraskit. Bara för att vissa elever inte kan rida henne behöver de väl inte sätta på sånt strunt 😦

På EM fick jag rida bästa Calling och det gick suveränt! Vi skrittade fram ute och då kändes han bra, flyttade lite och böjde. Men han kan vara lite lustig ibland för när man har hoppning brukar han vara superfin i dressyren, men när man ska rida dressyr blir han som en helt annan häst (stel, motvillig). Så när vi hade skrittat in i ridhuset var jag lite nervös inför att ta tyglarna men nog fan var han lika mjuk och fin då! Och det höll sig genom hela passet 😀 Bästa lektionen på ett väldigt bra tag. Han var enkel att ställa, kändes liksidig och flyttade enkelt för skänkeln. Hade en väldigt bra känsla genom hela passet. Vi körde mycket travjobb, skänkelvikningar till öppna osv och i galoppen jobbade vi på mittvolten varierat med fyrkantspåret då fokuset låg på framåtbjudning och aktivitet.

Sedan åkte jag direkt till Högstorp där jag tog in Ellie, borstade av henne lite snabbt & slängde på henne utrustning. Nog hann jag rida innan mörkret kom! Eftersom att hon gick dressyr på fältet igår blev det galoppintervaller och styrketräning idag. Först travade vi ett varv runt fältet, sedan galopperade vi ett varv. Skrittpaus och mer galopp. Sedan fick hon gå i superkort, samlad galopp, göra många avbrott och fattningar. Pyttelite travjobb på volter och sedan avslutade vi. Svettig E och nöjd jag 😀 Siren fick vila idag då jag verkligen inte hade någon energi kvar. Hade tänkt gå promenad med honom & Wille men nae, det fick vara.

Imorgon är det skolmästerskap i dressyr. Hade varit kul att vara med på Calling nu när det gick så bra idag men nae, blir att kolla på istället!
6058_3306274905145_410856880_n
Gammal bild på C

Leave a comment