Standardbreds

nothing standard about them

Sjuklingen

1 Comment

Hejsan! Nu var det allt för lång tid sedan sist! Jösse vilken turbulent vecka det har varit!

I tisdags förra veckan upptäckte jag en liten svullnad på halsen.

Dagen efter (onsdagen) så var han rätt seg och hängig. Han hade detsutom fått en svullnad mellan frambenen. Han hade även lite feber (38.4grader).

Torsdagen hade febern stigit till 39.3 grader och var super hängig och svullnaden mellan frambenen hade vuxit. Veterinären kommer ut och tycker det ser ut som en infektion och jag får börja ge pencelin.BildBild

På Lördagen får jag ett samtal utav en tjej i stallet som hade morgonfodringen att jag måste komma ut nu på direkten. Wille kunde inte andas, sedan började han kasta sig hej vilt ner i boxen. Rullade fast sig i varje hörn. Av alla symtomer så tydde det på att han fick foderstrupsförstoppning och kolik. Veterinären kommer ut och kollar igenom honom. Tar blod och ger en medicin ut i blodet som är muskelavslappnade som man ger vid kolik och foderstrupsförstoppning. Vi börjar även slanga/sonda. Vi fick gå ur med slangen 5-6 gånger för o skölja ren den. Den var helt täckt med foder som suttit i matstrupen på Wille. Efter det så irreterade det ju i slemhinnorna i näsan och näsblodet kom. Vilket är väldigt vanligt när man gör det här. Det kom så mycket blod. Hela munnen var full med blod och boxen var blod i överallt. Han nyste ut blod på mig flertal gånger. Blod fanns överallt på kläder, väggar osv.  Wille fick stå med ett dropp i några timmar. Efter det så blev han genast lite piggare.

BildBildBild

Dagarna efter var ororliga men hyfsade. Han fick äta små små mängder avklippt hösilage som var nerdränkt i vatten.Svullnaden/ödemet var gigantiskt. Det hade vandrat neråt. Börjat gå ner på frambenen, under magen osv.BildBild

Tisdags så skulle han få börja äta lite små mängder normalt hösilage. Men då får han ju såklart foderstrupsförstoppning IGEN. Ringer veterinärerna men ingen svarar. Tar tag i det hela själv. Massera strupen och spruta in vatten i munnen och med hjälp av Wille han själv så lyckades han lösa upp “proppen”.

Idag så har han satt i halsen hela tiden så fort han fått äta någonting. Han kan inte äta nånting utan att sätta i halsen. Veterinärerna som jag haft kontakt med vill att jag åker in senast imorgon till ATG kliniken och låter dom föra ner en kamera i halsen på Wille och kollar vad det är som gör att han sätter i halsen hela tiden. För veterinärerna som fått va delaktiga i det här har inte en anning om vad som är fel på min lilla häst. Dom försöker skicka iväg mej då dom inte vill ha oss. Inte pågrund av att dom inte gillar oss utan för vi är ett väldigt besvärligt och jobbigt fall.

Bild
Efter där kanylen/katetern hade suttit…
Bild

Bilden är från idag. Ser ut som han har silicon tuttar… :/ ja man skrattar lite åt bilden för det ser så lustigt ut men det är i själva verket inte kul för fem öre…. 😦

Jag vet inte vad jag ska ta mej till snart. Håller på att bryta ihop snart. Jag har hållt mej kall under tiden. Men jag är så rädd för att det är något som kommer sluta med att jag måste ta bort min ny funna vän… Sedan detsutom är frågan om pengar är ett problem… jag kommer bli ruinerad!… Men vad ska man göra? KAn ju inte låta han stå där och må skit och kanske självdö? När jag köpte honom så gifte jag mej med min lilla häst. i nöd o lust typ. i sjukdom och i (?) ja vad man nu säger… Det viktigaste är att han blir frisk!

One thought on “Sjuklingen

  1. Foderstrupsförstoppning är bland det läskigaste som finns :/ Min häst har dock bara fått ett par lätta som har släppt när han fått röra på sig. Hoppas din pålle kryar på sig snart!

Leave a comment